Konferencija o unaprjeđenju inkluzivnog obrazovanja

Konferencija o unaprjeđenju inkluzivnog obrazovanja

Ured UNICEF-a za Hrvatsku, u suradnji s Učiteljskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu, a pod pokroviteljstvom Agencije za odgoj i obrazovanje, organizirao je 7. prosinca 2021. godine online završnu konferenciju programa Unaprjeđivanje inkluzivnosti inicijalnog obrazovanja odgojitelja djece rane i predškolske dobi. Voditeljica programa prof. dr. sc. Dejana Bouillet, s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, uvodno je istaknula da su krajnji rezultati ovoga dvogodišnjeg programa osiguravanje inkluzivnog okruženja i nastavnih materijala za implementaciju inkluzivnoga inicijalnog obrazovanja odgojitelja te unaprijeđene kompetencije sveučilišnih nastavnika za implementaciju inkluzivnih strategija, metoda, tehnika i sadržaja u visokoškolskoj nastavi.

Za postizanje tih ciljeva i afirmaciju inkluzivnoga inicijalnog obrazovanja odgojitelja potrebna je uključenost i sinergija svih sudionika u sustavu odgoja i obrazovanja, osiguranje dostupnosti ranog i predškolskog odgoja svoj djeci, podizanje kvalitete sveučilišnih programa obrazovanja i cjeloživotnog obrazovanja odgojitelja, uvodno su u pozdravnim govorima naglasili Regina M. Castillo, predstojnica Ureda UNICEF-a u Hrvatskoj, prof. dr. sc. Siniša Opić, dekan Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, dr. sc. Dubravka Brezak Stamać, ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje, Tomislav Paljak, državni tajnik Ministarstva znanosti i obrazovanje i Boris Milošević, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske.

Nakon uvodnog dijela održane su dvije panel-rasprave različitih sudionika u sustavu u sklopu kojih su sudionici rasprave, svatko iz svoje perspektive djelovanja, raspravljali o mogućnostima unaprjeđivanja inkluzivnoga ranog i predškolskog te visokoškolskog obrazovanja u Republici Hrvatskoj te ulozi svakoga od njih u realizaciji i primjeni ključnih rezultata provedenoga programa. U prvoj panel-raspravi sudjelovali su: dr. sc. Dubravka Brezak Stamać, ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje, Zdenka Čukelj, načelnica Sektora za rani predškolski i osnovnoškolski odgoj i obrazovanje Ministarstva znanosti i obrazovanja, Emita Blagdan, pomoćnica ravnateljice Agencije za znanost i visoko obrazovanje, izv. prof. dr. sc. Višnja Rajić, prodekanica za nastavu i studente Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Katja Heraković, studentica diplomskoga sveučilišnog studija Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Jelena Rnjak, odgojiteljica u DV Grigor Vitez Split.

U drugom panelu sudjelovali su prof. dr. sc. Lidija Vujičić, dekanica Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, izv. prof. dr. sc. Gloria Vicov, dekanica Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Splitu, prof. dr. sc. Siniša Opić, dekan Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, izv. prof. dr. sc. Mirjana Radetić Paić, prorektorica za studente, obrazovne programe i suradnju Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli, prof. dr. sc. Emina Berbić Kolar, prodekanica za nastavu Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku i Leonardo Čurla, student diplomskoga sveučilišnog studija Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Konferenciju su popratili brojni studenti, odgojitelji, sveučilišni nastavnici te predstavnici Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Ureda pravobraniteljice za djecu, Ureda pravobraniteljice za osobe s invaliditetom, Ureda pučke pravobraniteljice, te nevladinih i drugih organizacija kao i kolegice i kolege iz susjednih zemalja. Oko 160 sudionika konferencije podržalo je potrebu unaprjeđivanja inkluzivnosti studijskih programa za inicijalno obrazovanje odgojitelja, ukazujući na važnost doprinosa svih dionika obrazovnog sustava povećanju vidljivosti i mogućnosti implementacije inkluzivnih vrijednosti, načela i paradigmi u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju. Preporuke proizašle iz programske suradnje Ureda UNICEF-a za Hrvatsku i partnerskih visokih učilišta dobile su široku podršku.  To znači da se tijekom inicijalnog obrazovanja odgojitelja očekuje više usmjerenosti studijskih programa i sveučilišne nastave razvoju kompetencija odgojitelja za inkluzivno obrazovanje, daljnja edukacija sveučilišnih nastavnika u tom području te širenje prilika za cjeloživotno učenje odgojitelja u tom području. Naglašena je potreba širenja mogućnosti prakticiranja teorijskih znanja tijekom obrazovanja i nastavak predanog rada na poboljšanju uvjeta u sustavu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.

Predanost kvaliteti i zagovaranje prava djece u nepovoljnom položaju zajedničke su vrijednosti sudionika konferencije. Nadamo se da će publikacije objavljene tijekom programa doprinijeti njihovoj afirmaciji.  Publikacije su dostupne na sljedećim poveznicama: